Echte fietslanden
Nederland en België zijn echte fietslanden. In Nederland zijn zelfs meer fietsen dan mensen, 18 miljoen fietsen versus 17 miljoen mensen (zie infographic). Dagelijkse tochtjes naar school of naar het werk en in het weekend er heerlijk op uit met de racefiets of de mountainbike. Bij het stallen van de fiets is het een automatisme geworden om hem direct op slot te zetten. Helemaal wanneer de fiets in het dorp of in de stad wordt gestald. Al is het maar voor even, de fiets gaat op slot.
Keuze 1: het soort fietsslot
De eerste belangrijke keuze die u moet maken, is welke type fietsslot u wilt. De keuzemogelijkheden zijn wat dat betreft eindeloos. Van een oersterk kettingslot tot een kabelslot voor kinderen. De eerste is vrijwel niet te breken, terwijl de laatste geschikt is om kinderen te leren hun fiets op slot te zetten. Hieronder een overzicht van de soorten fietssloten die u op fietsslot-expert.nl kunt vinden:
Ringslot: Een ringslot is misschien wel het bekendste type slot. Een slot dat bevestigd zit op het fietsframe en dat je op slot kunt zetten door een stalen, ronde buis naar beneden te drukken. Pas als ´ie op slot zit, kun je het fietssleuteltje verwijderen. Van kinderfiets tot transportfiets, allemaal beschikken ze over een ringslot (ook wel frameslot genoemd). Soms is er de mogelijkheid om het ringslot uit te breiden met een insteekkabel. Dubbele beveiliging is tenslotte altijd beter dan enkele (zie infographic ).
Beugelslot: Een beugelslot bestaat uit twee delen. Qua gebruiksgemak is een beugelslot, na een ringslot, misschien wel de beste keuze. Met een sleutel draait u het slot open, vervolgens wordt het beugel-deel van de slot-deel gehaald, als laatste bevestigt u het slot weer bij het achterwiel of aan het fietsframe en de ¨vaste wereld¨ (zie infographic). Een beugelslot is doorgaans een stuk sterker dan een ringslot. Over beveiligingsniveau (ART-categorie) later meer.
Vouwslot: Zoekt u een fietsslot dat relatief weinig ruimte in beslag neemt, kies dan voor een vouwslot. Deze is compact op te vouwen en past vervolgens gemakkelijk in een schouder- of rugtas. Net als bij het beugelslot is het verstandig om de fiets met het vouwslot aan de vaste wereld te bevestigen.
Segmentslot: Een segmentslot is een vrij onbekend lid van de fietssloten-familie. Toch hebben vele fietsers hem in het bezit of in bezit gehad. Dit slot dat meestal twee keer is opgerold, bestaat uit een stalen kern met een kunststof omhulsel. De stalen kern is verdeeld in meerdere segmenten (vandaar segment-slot), die door de kunststoflaag bij elkaar worden gehouden. Doordat het slot in segmenten verdeeld is, blijft deze op te rollen, zonder aan stevigheid in te boeten.
Kabelslot: Als gezegd is het verstandig om uw fiets te allen tijde met twee sloten op slot te zetten. Een kabelsslot is zeer populair als tweede fietsslot. Het slot bestaat uit een ijzersterke, stalen kern met daaromheen een dikke kunststof laag (PVC). Net als bij het segmentslot dient deze laag enerzijds ter bescherming van de stalen kern en anderzijds ter bescherming van uw fiets.
Kettingslot: Een kettingslot is verreweg het sterkste soort fietsslot dat u kunt kopen. Wel afhankelijk van het materiaal van de ketting: gehard staal is vanzelfsprekend sterker dan gewoon staal. Een kettingslot met schakels van gehard staal is vrijwel onbreekbaar voor een fietsendief. Zelfs met een cirkelzaag is de dief ruim 6 minuten bezig (zie infographic). Daarnaast is de kans dat iemand even een blik uit het raam werpt behoorlijk groot. En als een dief iets niet wil, is het veel tijd besteden aan het stelen. De afschrikkende werking van een robuust kettingslot moet dan ook niet vergeten worden bij de aanschaf van een nieuw fietsslot.
Keuze 2: de beveiligingscategorie oftewel de ART-categorie
De tweede en laatste keuze waar u voor gesteld wordt, is hoe sterk het fietsslot moet zijn. Het beveiligingsniveau wordt uitgedrukt in zogenaamde ART-veiligheidsklasses (sterren). ART is overigens een stichting dat zich ten doel heeft gesteld het diefstalpreventieniveau van tweewielers te verhogen. Met een ART-goedgekeurd slot weet u dat u een stevig fietsslot in huis haalt.
De schaal loopt van veiligheidsklasse 1 t/m 5. Een ART-slot 1 is logischerwijs minder sterk dan een ART 5-fietsslot. Een fietsslot met veiligheidsklasse 5 is behoorlijk zeldzaam. Dan zitten we ook in de categorie motorsloten. Van een scooterslot spreken we vanaf ART-categorie 3. Hieronder het overzicht van de categorieën:
- ART-1 fietsslot: een licht slot, bijvoorbeeld een kinderslot
- ART-2 fietsslot: minimum vereiste voor de verzekering
- ART-3 fietsslot: voor het stallen van de fiets in een stedelijke omgeving
- ART-4 fietsslot: geschikt voor scooters en motoren
- ART-5 fietsslot: alleen geschikt voor motoren
Heeft u een keuze kunnen maken? Dan hebben wij nog een aantal handige tips en grappige weetjes over fietssloten en over het op slot zetten van uw fiets. Zie daarvoor de infographic ¨Verdedig je fiets¨).
